Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


ALMAFESZTIVÁL 2013

2013.12.03

 

Napi egy-két alma egészségünkért
 
A helyes és tudatos táplálkozás a vásárlással kezdődik. Toljuk a bevásárlókocsit, és nem csodálkozunk azon, hogy banán, papaya, mangó, ananász és számos ismeretlen nevű és formájú gyümölcs között válogathatunk. Szeretjük ezt a bőséget, egészségesek a citrusfélék, de sajnos elmegyünk az alma mellett. Egyre több „zöld” mozgalommal, ökobarát szemlélettel ismerkedhetünk meg. Ezért talán néha eszünkbe jut, hogy az almát nem kell Afrikából, Dél-Amerikából szállítani. Ha a helyi termelőtől vásároljuk meg, az pedig még környezetkímélőbb.
Az
alma egész évben kapható, egészséges gyümölcs, amiről sokszor már el is feledkezünk, pedig szüleink, nagyszüleink a beteg, vagy gyomorrontásban szenvedő betegnek reszelt almát adtak. Számos vizsgálat bizonyítja, hogy helyesen cselekedtek, mert az almában olyan rostanyagok és antioxidánsok találhatók, mégpedig a legideálisabb összetételben, amelyek méregtelenítenek, erősítik az immunrendszert, védenek a szív- és egyes daganatos betegségek ellen is.

Miért egészséges az alma?

Már egy közepes
alma tartalmazza az orvosok által javasolt napi rostbevitel 10%-át. Ezek két típusa szabályozni tudja a koleszterin szintet, így jelentősen csökken a szívinfarktus, agyi katasztrófa és érelmeszesedés rizikója. Nem oldódó rostja olyan, mint a korpa, már az emésztőrendszerből eltávolítja a káros koleszterint. Oldódó rostja, a pektin csökkenti a májban termelődő káros koleszterin mennyiségét. Napi egy alma elfogyasztása már 8-11%-kal képes mérsékelni a szérumkoleszterint.
Az ebben a gyümölcsben lévő pektin, amely összetett szénhidrát, csökkenti a mérgező fémek, mint az ólom, kadmium, arzén szintjét is. Ezt emberek körében végzett megfigyelések, vizsgálatok igazolták, bár az almából kivont táplálékkiegészítő formájában juttatták a szervezetbe a pektint. Rostjai megszüntetik a székrekedést, szabályozzák az emésztést, így nagy támogatást jelentenek az emésztőszervi daganatos betegségek elkerülésében. Az almában található pigmentfélét, a flavonoidot, már régóta úgy tartják számon mint a szívbetegségek megelőzésének egyik eszközét. Finn kutatók 20 éven keresztül vizsgálatokkal követték 5000 férfi és nő egészségi állapotát. Azoknál, akik flavonoidban gazdag táplálkozást folytattak, sok almát, hagymát, ettek, zöld teát ittak, 20%-kal kisebb volt a szívbetegség kockázata, mint azoknál, akik kevés ilyen ételt fogyasztottak.
A legjelentősebb flavonoid a quercetin. Ennek leggazdagabb forrása az
almahéj és a hagyma.
Napi egy
alma, egy kis fej hagyma, egy-két csésze zöld tea beiktatása az étrendbe már jelentős mértékben, körülbelül 32%-kal csökkentheti a szívinfarktus kockázatát.

A quercetin akkor fejti ki legjobban antioxidáns hatátást, ha ehhez még C-vitamin is társul, ami szintén ott található az almában. Az így megerősített immunrendszerünk aztán tökéletes védelmet nyújthat.

Az
alma természetes édességét a fruktóz adja, amely egyszerű cukor, és lassan bomlik le, főként akkor, amikor összekeveredik az alma rostanyagával. Így szabályozza, stabilan tartja a vércukorszintet.
Az
almalé csökkenti a kalcium-oxalát alapú vesekő képződésének rizikóját. Ez annak köszönhető, hogy a vizelet pH értéke és a citromsav-kiválasztás nő elfogyasztása után.

Almakivonattal végzett állatkísérletek azt mutatták, hogy az étrendbe iktatása segít megelőzni a mellrákot. Azt tapasztalták, hogy minél több almakivonatot adagoltak, annál nagyobb lett a védelem. A polifenolban gazdag almakivonat akadályozza a vastagbélrák sejtjeinek növekedését is. Ezt laboratóriumi kísérletek már bizonyították. Úgy tűnik, hogy az alma bizonyos fajtáinak héjában lévő fenolok védelmet nyújtanak az UVB sugárzás ellen.
Az
alma kiváló antioxidáns, 100gramm alma héjával együtt 1500 mg C-vitamin antioxidáns hatásával egyenlő. Mivel 100 gramm alma C-vitamintartalma csak körülbelül 5,7 mg, ezért az alma antioxidáns hatását számos más összetevőjének köszönheti. Nagyon előnyös, hogy elfogyasztása után csak 24 órával csökken szabadgyökök elleni védelmi mechanizmusa.

Egy flavonoid, a phloridzin, amit még csak az
almában találtak, segít a csontritkulás megelőzésében, amely, mint tudjuk, összefüggésben áll a változókorral. A hormonháztartás változásával ebben a korban nőknél a gyulladásos megbetegedések és a szabadgyökök képződése megnövekszik, ami csonttömegvesztéssel jár együtt. A polyphenolok viszont gyulladáscsökkentő hatásúak, így hatásosak a csontritkulás elleni védekezésben.
Az
alma héjastól, egészben fogyasztva a legegészségesebb. Finom grillezve is, az illata pedig elárasztja a konyhát.
 
Forrás: http://www.fitway.hu/?module=e_tap_all&tid=108