Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


ISKOLAÉRETTSÉG!?

2016.03.12

Iskolaérettség, avagy mikor kezdje el gyermekünk az iskolát?

tabla.jpgAmikor gyermekünk hatodik életéve felé közeledik, minden szülőnek újra meg kell barátkoznia az iskola gondolatával. Ebben az időben általában két kérdés foglalkoztatja a szülőket:

  • Alkalmas-e a gyerekem az iskolakezdésre?
  • Melyik iskolát válasszam?

 

Az óvónők, pszichológusok, orvosok az iskolaérettség fogalmát használják annak megítélésére, hogy alkalmas-e egy gyerek az iskola megkezdésére vagy sem.
A 20/2012.(VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről az óvodavezető hatáskörébe adta a döntést, hogy a 6. életévét augusztus 31-ig betöltött gyermek menjen-e iskolába, vagy maradjon még egy évig óvodában a gyermek fejlődését végigkövető dokumentumok alapján. Az óvodavezető döntéséhez valamennyi, a gyermek korábbi vizsgálataival, fejlesztésével kapcsolatos véleményt figyelembe kell, hogy vegyen, beleértve a védőnő, a háziorvos (5 éves státuszlap), a logopédus, a pszichológus, fejlesztőpedagógus, szülő és elsősorban a csoportban dolgozó óvónőét a beiskolázás optimális időpontjának megválasztásához. Ezt a döntését a szülővel meg kell beszélni, hogy megegyezik-e az ő véleményével. Az a gyermek, aki folyó év augusztus 31.-éig betöltötte 6. életévét, iskolaköteles korba lépett. Ezeket a gyerekeket a lakóhely szerint illetékes iskolába be kell íratni. A beíratás pontos dátumát az iskolákban illetve az óvodákban lehet megtudni. A szeptember elseje után születettek - a gyermek a 6. életévét 2016. augusztus 31-ig nem tölti be, de a szülő és az óvónő véleménye alapján elérte az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, a szülő kérelmére és a szakértői bizottság javaslatára a kormányhivatal engedélyével a gyermek megkezdheti általános iskolai tanulmányait.
A gyermekek fejlődése azonban gyakran eltérő mértékű és ütemű, ezért a törvény lehetőséget ad arra, hogy a gyermek egy évvel később kezdjen iskolába járni. Ezek alapján, tehát annak a gyermeknek kötelező megkezdeni iskolai tanulmányait, aki a folyó évet megelőző év augusztus 31.-éig betöltötte 6. életévét. / tehát 2016. szeptemberében azoknak a gyermekeknek kell beülni az iskolapadba, akik 2015. augusztus 31.-éig megünnepelték hatodik születésnapjukat. Ők már tovább nem várhatnak, ill. csak szakvéleménnyel maradhatnak.
Mi legyen azokkal a gyermekekkel, akik elkezdhetik tanulmányaikat, ugyanakkor az évhalasztásra is lehetőségük van?
Esetükben kell alaposan mérlegelni azt, hogy alkalmasak-e az iskolakezdésre, vagy sem. Amennyiben a szülő és az óvónő eltérő véleményen van, vagy a szülő bizonytalan, mert sokféle érvet hallott az iskolakezdés mellett és ellen, érdemes a gyermekkel felkeresni a területi Nevelési Tanácsadót, ahol a gyermek vizsgálata alapján javaslatot adnak a szülőnek.

 
ÖSSZEGEZVE:
  • Ha a gyermek 2009. 09. 01. és 2010. 08. 31. között született, az óvoda és a szülő közös döntése alapján még egy évet maradhat óvodában.
  • Ha a gyermek 2008. 09. 01. és 2009. 08. 31. között született, csak a szakértői bizottság szakvéleménye alapján vehet részt még egy évig az óvodai nevelésben.
  • Ha a gyermek 2008. 08. 31. vagy az előtt született, mindenképpen meg kell kezdenie általános iskolai tanulmányait.
  • Ha a gyermek 2010. 09. 01. vagy az után született, és az iskolakezdéshez szükséges fejlettséget az óvoda és a szülő véleménye szerint is elérte, szakértői vélemény is szükséges az iskolakezdéshez.
Amennyiben az óvoda és a szülő véleménye nem egyezik, illetve a gyermek fejlettsége egyértelműen nem ítélhető meg, kérhető a szakértői (iskolaérettségi) vizsgálat elvégzése.
Miért fontos, hogy a gyermek a számára megfelelő időben kezdje meg tanulmányait?
Az iskolába lépéssel alapvetően megváltozik a gyermek státusza a családban és a társadalomban is. Fő tevékenysége a tanulás lesz, az iskola teljesítményt vár el tőle és ezt a teljesítményt értékeli is. Amennyiben a gyermek fizikailag és pszichésen még nem érett meg az iskolai követelmények teljesítésére, sorozatos kudarc éri majd, ami évekre - esetleg egész iskolai pályafutására- meghatározza a tanuláshoz, az iskolához való viszonyát, befolyásolhatja pályaválasztását, későbbi életét.
A döntés tehát nem könnyű.
Nem jó a "korai" iskolakezdés, ugyanakkor az iskolára érett gyermek "visszatartása" sem vezet eredményre.